- قرآن کریم.
- ابنسینا، ابوعلی عبدالله بن حسین. (1385)، الإشارات و التنبیهات، ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، سروش، تهران.
- ابنعربی، محییالدین. (1420ق)، الفتوحات المکیة، تحقیق عثمان یحیی، دار الکتب العلمیه، بیروت.
- ابنفارس. (1411ق)، مقاییس اللغة، بیروت: دار الجیل.
- ابنمنوّر، محمد بن منوّر بن ابیسعد. (1386)، اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابوسعید، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگاه.
- اتکینسون، ریتال و دیگران. (1388)، متن کامل زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه محمدتقی براهنی و دیگران، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات رشد.
- رجایی بخارایی، احمد علی. (1364)، فرهنگ اشعار حافظ، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی.
- آذرنوش، آذرتاش. (1379)، فرهنگ معاصر عربی - فارسی، تهران: نشر نی.
- آشتیانی، جلالالدین. (1380)، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم شیخ اکبر محییالدین ابنعربی، قم: بوستان کتاب.
- انصاری، عبداللهبن محمد. (1386)، طبقات الصوفیه، تقریرات ابواسماعیل عبدالله انصاری هروی، تصحیح محمد سرور مولایی، تهران: توس.
- باطنی، محمدرضا و همکاران. (1379)،فرهنگ معاصر، چاپ ششم، تهران: نشر فرهنگ معاصر.
- برازنده، مطلب. (1381)، رخنه در اسرار متافیزیک، چاپ اول، تهران: نوید شیراز.
- تستری، سهلبن عبدالله. (1423ق)، تفسیر التستری، با حواشی محمد باسل عیون السّود، بیروت: دارالکتب العلمیة.
- تهانوی، محمدعلی. (1378)، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، تقدیم و اشراف و مراجعه رفیق العجم، تهران: سپاس.
- جام نامقی، شیخ احمد. (1386)، أنس التائبین، تصحیح علی فاضل، تهران: توس.
- جامى، نورالدین عبدالرحمن. (1370)، نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، چاپ دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
- _________________. (1382)، نفحات الأنس من حضرات القدس، تصحیح محمود عابدی، چاپ چهارم، تهران: اطلاعات.
- جرجانی، علی بن محمد. (1368)، التعریفات، چاپ سوم، تهران: ناصر خسرو.
- جعفرزاده کوچکی، علیرضا؛ شهریاری نسب، سروش؛ دهقانی، فرزاد. (1395)، «بازاندیشی در حقیقت اعجاز» ، پژوهشهای فلسفی- کلامی، سال 17، شماره 3.
- جندی، مؤیدالدین. (1362)، نفحة الروح و تحفة الفتوح، تصحیح نجیب مایل هروی، چاپ اول، تهران: مولی.
- حافظ، شمسالدین محمد. (1397)، دیوان حافظ شیرازی، به اهتمام محمد رستمی، تهران: علمی و فرهنگی.
- خاکبازان، نوید؛ میر دریکوندی، رحیم. (1393)، «ادراک فراحسی از دیدگاه اسلام و روانشناسی» ، معرفت، سال23، شماره 205.
- الخرکوشی النیسابوری، ابوسعد عبدالملک بن محمد. (1999م)، تهذیب الاسرار، تصحیح بسام محمد بارود، ابوظبی: المجمع الثقافی.
- خرمشاهی، بهاءالدین. (1376)، سیر بیسلوک، چاپ سوم، تهران: ناهید.
- دحلان، احمدبن زینی. (1313ق/1993م)، الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة، ، استانبول: وقف الاخلاص.
- دهخدا، علیاکبر. (1377)، لغتنامه دهخدا، زیر نظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- رازی، نجمالدین عبدالله بن محمد. (1351)، مرصاد العباد، تصحیح محمدامین ریاحی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- ربانی گلپایگانی، علی. (1396)، ایضاح المراد فی شرح کشف المراد، چاپ اول، قم: رائد.
- ربر، آرتور اس. (1390)، فرهنگ روانشناسی(توصیفی)، ترجمه یوسف کریمی و همکاران، تهران: رشد.
- زروانی، مجتبی. (1385)، «شلایرماخر و تجربه دینی» ، نامه حکمت، شماره 8.
- سبحانی، جعفر. (1411ق)، الالهیات، قم: مرکز العالمی للدراسات.
- سجادی، سیدجعفر. (1370)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری.
- ___________. (1366)، فرهنگ معارف اسلامی، چاپ دوم، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
- سراج طوسی، ابونصر عبدالله بن علی. (1382)، اللمع فی التصوف، تصحیح نیکلسون، ترجمه مهدی محبتی، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
- سلطان ولد، بهاءالدین محمد بن جلالالدین محمد. (1367)، معارف، به کوشش نجیب مایل هروی، تهران: مولی.
- سهروردی، شهابالدین عمربن محمد. (1374)، عوارف المعارف، ترجمه ابومنصور بن عبدالمؤمن اصفهانی، به اهتمام قاسم انصاری، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
- سهروردی، شهابالدین یحیی. (1380)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح هانری کربن و نجفقلی حبیبی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
- شاه نعمتالله ولی، سید نورالدین نعمتالله بن محمد. (بیتا)، مکتوبات، مجموعه 108 رساله، به کوشش محمد رسا، بیجا.
- شجاع، محمداشرف. (1387)، «نقدی بر رهیافت تجربه دینی خاورشناسان بر وحی»، قرآن پژوهی خاورشناسان، شماره5.
- شهبازی، ایرج. (1387)، «طرحی برای طبقهبندی قصههای مربوط به مرگ خارقالعاده»، پژوهشنامه ادب حماسی، دوره4، شماره 6.
- صادقی، هادی. (1379)، «دین و تجربه» ، نقد و نظر، شماره 23 و 24.
- طبرسی، فضلبن حسن. (1372)، مجمع البیان، چاپ سوم، تهران: ناصر خسرو.
- عتر، نورالدین. (1416ق)، علوم قرآن الکریم، چاپ ششم، دمشق: مطبعة الصباح.
- عطار نیشابوری، فریدالدین محمدبن ابراهیم. (1372)، تذکره الاولیاء، تصحیح محمد استعلامی، چاپ هفتم، تهران: زوار.
- علامه حلی، حسن بن یوسف بن مطهّر. (1370)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تهران: اسلامیه. - - غزنوی، سدیدالدین محمد. (1388)، مقامات ژندهپیل، به اهتمام حشمت مؤید، چاپ چهارم، تهران: علمی و فرهنگی.
- فیروزبخت، مهرداد. (1389)، فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشکی، تهران: ویرایش.
- قدردان قراملکی، محمدحسن. (1381)، «حقیقت وحی، تجربه دینی یا عرفانی؟» ، قبسات، شماره 26.
- قشیری، عبدالکریم بن هوازن. (1381)، رساله قشیریه، ترجمه ابوعلی حسن بن احمد عثمانی، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، چاپ هفتم، تهران: علمی و فرهنگی.
- قیصری، داوود. (1386)، شرح فصوص الحکم، تصحیح سیدجلالالدین آشتیانی، چاپ سوم، تهران: علمی فرهنگی.
- کاشانی، عزالدین محمود بن علی. (1376)، مصباح الهدایةو مفتاح الکفایة، تصحیح جلالالدین همایی، چاپ پنجم، تهران: هما.
- کلانتری، ابراهیم. (1389)، «ادراکات فراحسی و قرآن» ، پژوهشهای قرآن و حدیث، سال43، شماره 2.
- لاری، عبدالغفور. (1343ق)، تکمله نفحات الأنس، تصحیح و مقابله بشیر هروی، افغانستان.
- مستملی بخاری، اسماعیل بن محمد. (1373)، شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح محمد روشن، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
- مطهری، مرتضی. (1420ق)، مجموعه آثار، قم: صدرا.
- مؤدب، سیدرضا. (1379)، اعجاز القرآن در نظر اهلبیت عصمت(ع) و بیست نفر از علمای بزرگ اسلام، چاپ اول، قم: احسن الحدیث.
- مولوی، جلالالدین محمد بلخی. (1383)، کلیات دیوان شمس تبریزی، تهران: شقایق.
- __________________. (1363)، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد الن نیکلسون، به اهتمام نصرالله پورجوادی، تهران: امیرکبیر.
- میبدی، رشیدالدین ابوالفضل. (1371)، کشف الاسرار و عدة الابرار، تصحیح علی اصغر حکمت، تهران: امیرکبیر.
- ناجی، مسعود. (1379)، «پدیدههای فراطبیعی» ، کتاب ماه کلیات، شماره 29.
- نسفی، عزیزالدین. (1388)، الانسان الکامل، تصحیح ماریژان موله، چاپ نهم، تهران: طهوری.
- __________. (1379)، بیان التنزیل، تصحیح سید علی اصغر میرباقری فرد، چاپ اول، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- هاسپرس، جان. (1379)، درآمدی بر تحلیل فلسفی، ترجمه موسی اکرمی، تهران: طرح نو.
- هجویری، علیبن عثمان. (1384)، کشف المحجوب، تصحیح محمود عابدی، چاپ سوم، تهران: سروش.