کمتر از دو دهه است که آموزشهایی معنوی با عنوان «معنویت برای کودکان»[1]، مشهور به SFK در امریکا بهوسیلة کارن برگ[2] پیگیری میشود. این سبک، بر باورها و اصول کابالیستی که همان عرفان یهودی است، استوار میباشد و همینک به چند زبان ترجمه شده و با هدف سرمایهگذاری بر کودکان و در دست گرفتن آیندة جوامع و گسترش مبانی و باورهای یهودی در جهان، در مسیر ورود و گسترش به اکثر کشورهای جهان حتی جوامع مسلمان و شیعه قرار دارد. همین امر ضرورت و اهمیت پژوهشی با نگاهی عمیق و سنجشی دقیق بر باورها و اصول فکری این سبک نوظهور را دوچندان مینماید. مبانی و اصول کابالیستی، متعدد و گوناگوناند که سنجش و تحلیل انتقادی هر یک پژوهشی جدا را میطلبد؛ ازاینرو پژوهش حاضر درصدد است تا بدون هیچگونه سوگیری، تناسخ باوری را که از لوازم آن انکار معاد است، بررسی و نقد کند و در این مسیر برای تحدید دامنه و افزایش دقت پژوهش، تمرکز بر آرای ملاصدرا قرار گرفتهاست. سؤال اصلی آن است که آیا تناسخی که در باورهای کابالایی مطرح شده و سبک معنویت برای کودکان کارن برگ بر این باورها و مبانی استوار است، همان بازگشت از فعلیت به قوهای است که ملاصدرا آن را محال عقلی میداند یا کارن برگ در پی آن است تا بر اساس باورهای کابالایی خود، گونة دیگری از تناسخ را مطرح نماید؟ امید است پژوهش حاضر با پاسخ به این سؤال و نیز پژوهشهایی که در آینده میتواند بر متناقض بودن دیگر مبانی این سیستم صورت گیرد، ضعف مبانی فکری این سبک نوظهور را آشکار سازد، تا به میزان قابل توجهی از گسترش آن خصوصاً در جوامع اسلامی جلوگیری شود، همچنین امید است که این پژوهش و پژوهشهایی از این قبیل، دستمایة متولیان امر قرار گیرد تا سبب تکامل معنوی و پیشرفت مثبت کودکان جوامع اسلامی بهعنوان مهمترین و حساسترین قشر هر جامعه و آیندهسازان شود.
المسیری، عبدالوهاب، ۱۳۸3؛دایرةالمعارف یهود،صهیونیسم، مؤسسة فرهنگی و مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضة فلسطین.
خواجوی، محمد، 1389، ترجمة حکمت متعالیه در اسفار اربعه، تهران: انتشارات مولی.
داورنیا، مریم؛ معنویت برای کودکان با تکیه بر آراء آیتالله شاهآبادی و امام خمینی(ره)، پایاننامة دکتری به راهنمایی دکتر هادی وکیلی، پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی، خرداد 1396.
دقیقیان، شیریندخت، 1378؛ نردبانی به آسمان، تهران: نشر ویدا.
ذهبی، سیدعباس، ۱۳۸۹؛ مقایسة رویکرد شیخ اشراق و ملاصدرا به مسألة تناسخ، اندیشههای نوین دینی، سال ۶، شمارة ۲۱، صص ۳۳-.۵۸
زاهدی، زینالدین(جعفر)، ۱۳۴۹؛ شرح منظومة فارسی، طبیعیات و روانشناسی، قم: دارالعلم.
سجادی، جعفر، ۱۳۷۵؛فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، تهران: مؤسسة انتشارات امیرکبیر.
شولم، گرشوم، 1385؛جریانات بزرگ در عرفان یهودی، ترجمة فریدالدین رادمهر، تهران: انتشارات نیلوفر.
فرامرزقراملکی، احد و زهرا امّی، 1384؛ فلسفه برای کودکان از تفکر منطقی تا تجارب فلسفی، ویژهنامة فلسفه برای کودکان، صص 34-27.
کاظمیزاده، علیرضا، ۱۳۹۱؛ «بررسی تناسخ از دیدگاه سهروردی»، مطالعات معنوی، سال دوم، شمارة۶، صص ۱۵۱ تا166.
مصلح، جواد، 1356؛علم لنفس یا روانشناسی صدرالمتألهین، ترجمه و تفسیر از سفر نفس اسفار ج ۲و۳، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
مرادی، حسن، ۱۳۸۶؛ بررسی و نقد نظریة کارما از نگاه حکمت متعالیه، کتاب نقد، شمارة ۴۵، صص 272-247.
مینایی، فاطمه،1383؛ تناسخ، دانشنامة جهان اسلام، ویراستة غلامعلیحداد عادل، تهران: شرکت افست.
هروی، محمدشریف نظامالدین احمد، ۱۳۶۳؛ انواریّه، مقدمه و تصحیح حسین ضیایی، چ دوم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
یزدانپناه، سیدیدالله، 1392؛حکمت اشراق، گزارش، شرح و سنجش دستگاه فلسفی شیخشهابالدین سهروردی، چ سوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
Berg, Karen, To be continued, (2012), Reincarnation and the purpose of our lives. Kabbalah publishing, An official of The kabbalah center international, Inc, printed in U.S.A.
Berg ,Karen, your self sabotage,( 2015), printed U. S. A
Giller,Pinchas, Reading the Zohar, (2001), the sacred Text of the Kabbalah, Oxford University press.
برخورداری, زینب, & جعفری, سوده. (1397). تحلیل انتقادی تناسخ در معنویت برای کودکان سبک کارن برگ، با تکیه بر آرای ملاصدرا. پژوهش های عرفانی, 1(2), 1-26.
MLA
زینب برخورداری; سوده جعفری. "تحلیل انتقادی تناسخ در معنویت برای کودکان سبک کارن برگ، با تکیه بر آرای ملاصدرا". پژوهش های عرفانی, 1, 2, 1397, 1-26.
HARVARD
برخورداری, زینب, جعفری, سوده. (1397). 'تحلیل انتقادی تناسخ در معنویت برای کودکان سبک کارن برگ، با تکیه بر آرای ملاصدرا', پژوهش های عرفانی, 1(2), pp. 1-26.
VANCOUVER
برخورداری, زینب, جعفری, سوده. تحلیل انتقادی تناسخ در معنویت برای کودکان سبک کارن برگ، با تکیه بر آرای ملاصدرا. پژوهش های عرفانی, 1397; 1(2): 1-26.