%0 Journal Article %T ماهیت و موطن صور تمثل‌یافته در نظریة جزای تکوینی %J پژوهش های عرفانی %I پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی %Z 2645-7520 %A حسینی فر, رضا %A امینی کهریزسنگی, سمیه %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 1 %N 2 %P 47-72 %! ماهیت و موطن صور تمثل‌یافته در نظریة جزای تکوینی %K تمثل %K جزای تکوینی %K خیال متصل و منفصل %K قوس صعود %K تناظر انسان و عالم %R %X اعتقاد به جزای تکوینی و تجسم اعمال به­عنوان صور باطنی اعمال در دو حوزة نفس و عالم برزخ، از مسائل پذیرفته­شده در میان اهل معرفت است. اما ماهیت و موطن صور تمثل­یافته و چگونگی شکل­گیری آن و نیز ارتباط این صور با حقیقت انسان، از منظر اهل معرفت از ابهامات موجود در این مسئله است که در این نوشتار بررسی شده­است. طبق یافته­های این تحقیق، اعمال و احوال نفس، افزون بر صورت ظاهری آن، در صقع نفس نیز حقیقتی می­یابد و در واقع نفس، صورت­هایی را در خیال متصل و به تبع آن خیال منفصل انشا می­کند. اعمال اگر به مرتبة رسوخ در نفس و تبدیل شدن به ملکه نرسند، زوال­پذیر هستند و در غیر این صورت، تبدیل به عرض لازم نفس و در مراتب بعدی فطرت ثانیه و صورت جوهری نفس می­شوند. نکتة مهم آنکه با وجود چنین تبدیل و تبدلی، به­دلیل استحاله نشدن ذات و باقی ماندن جوهرة انسانی، ادارک انسانی زائل نمی­شود و همین امر خلود در عذاب را با وجود تبدیل صورت جوهری قابل فهم و توجیه می­سازد. این یافته­ها با بهره­گیری از مبانی متنوع و فراوانی از عارفان و حکیمان صدرایی به دست آمده­است که از جمله می­توان به مراتب طولی عوالم در قوس نزول و صعود؛ حضرت جامع بودن انسان و تناظر انسان و عالم؛ حرکت جوهری؛ تبدیل انسان از نوع به جنس در عوالم فوقانی برخی مبانی و آموزه­های دیگر...، اشاره کرد.   %U https://jms.ri-khomeini.ac.ir/article_101434_3f8c867a12229aefbf3c6433134d1007.pdf